10 June 2011

Potret Nurulain 1

TAJUK : Potret Nurulain
TARIKH SIAP : 7 Jun 2011
SAIZ : A3 - 420 x 297mm
MEDIUM: pensel warna
PENERANGAN :
Lukisan Potret untuk Nurulain. Tempahan Hardcopy dan Softcopy.

Ini adalah tempahan pelangan saya dari Shah Alam untuk hadiah harijadi temannya. Ada dua lukisan yang ditempahnya, ini yang first, yg second nanti saya post lagi. Cabaran untuk potret ini adalah light pada wajah tu, saya terpaksa guna imaginasi sendiri untuk draw balik wajah mereka. Potret ini adalah antara yang saya suka kerana dah lama saya tak terima tempahan potret warna. Semenjak dua menjak ini dah ada pulak tempahan potret berwarna. dah macam trend pulak macam ikut musim.

Potret warna ini saya buat dengan menggunakan pensel warna. Kat fesbuk ari tu ada plak tanya pensel warna jenis apa? Saya menggunakan pensel warna steadtler LUNA untuk buat potret ini kerana pensel warna ini mudah didapati dengan harga yg sangat ekonomikal dan mampu menghasilkan lukisan yang bermutu. Ada plak tu sampai 36, 48 jenis batang pensel. OK itu yang menyebabkan saya suka tu. TAPI saya nak beli pensel yang bermutu dan saya dapati di Malaysia ni susah nak dapat kalau ada lebih baik order secara online dan terpaksalah bayar untuk penghantaran dari US. mak oit.. tu la tak jadi.

OK. pernah dengar pastel? pastel memang sangat sesuai untuk melukis potret terutama potret berskala besar seperti A3, A2 dan A1.. wah memang cantik kalau guna pastel. kenapa Idham tak guna pastel? Pastel perlukan penjagaan dan teknik yang betul. Nanti saya akan buka pula tempahan A2 dan pastel. Setakat ni saya tak ambil tempahan A2 dan pastel kerana saya belum dapat tool yang benar2 berkualiti dan saya perlu solve beberapa perkara teknikal supaya tidak meyusahkan pelanggan. harap bersabar.

8 comments:

hana nabihah said...

alolo suwitttttttttttt

Idham said...

terima kasih.. paling best kalau tulis apa2 perkataan kat bawah potret. memang sesuai untuk buat hadiah. conntohnya camni la..

sayacute said...

u ? if i nak order macam mana / how much huh ?serious i nak . tolong bagitahu cmne :)

Lieyly ︱ Alia said...

cantik ohh !

Idham said...

senang je.. klik tak menu TEMPAH kat tap atas tu...

Wanzi said...

wah cantik tu potret..... lepas ni leh buat untuk tempahan.....

Idham said...

wanzi: harga terbaik dari ladang.. sy pos pakai pos laju.. kalau a4 saya pakai pos ekspress. senang pasal dh siap sampul.

bungaitucantik said...

cantik2..suke jgak gmbar neh..nak tempah yg bewarna..