19 May 2011

Noor Mariani dan Ammar

TAJUK : Noor Mariani dan Ammar
TARIKH SIAP : 18 Mei 2011
SAIZ : A3 - 420mm x 297mm
MEDIUM: pensel graphic (hitam putih)
PENERANGAN :
Lukisan Potret koleksi peribadi sempena Hari Ibu. Foto asal ehsan dari Pn. Noor Mariani.

pssss: anda boleh klik pada lukisan untuk melihat zoom in lagi... boleh nengok lagi tu.. boleh dekat lagi!! jangan risau...

>FOTO ASAL<

BESEMPENA Hari Ibu yang saya sambut setiap masa, adalah menjadi inspirasi untuk saya melukis sebuat potret bertema 'ibu'. Bukan saya tak mahu melukis ibu sendiri. Saya ada banyak lukisan ibu sendiri. Cuma saya malu nak lukis lukisan sendiri. Saya dan ibu. hehe. So, saya offer kepada rakan blogger untuk hantar foto untuk dijadikan potret. Memang saya tak banyak war-warkan perkara ini. Cuma berberapa orang saja tahu kerana saya taknak ramai yang keciwa plak tak dapat potret. kalau ramai yg hantar gambar, saya rasa kesian pulak nak tolak. Sapa nasib baik dia dapatlah kan... Itu pun ada member fesbuk yang merayu-rayu lagi... saya bukan nak mendidik masyarakat untuk tidak menghargai seni, tetapi ini adalah sumbangan saya kepada jasa IBU yang wajar kita sayangi dan disanjung. Bahkan samseng pon sayang kepada ibunya.

HARI GURU
Hari guru plak.. kang ada mintak buat offer free lagi... hehe.. ni hari BAPA pulak datang...

PASAL FOTO tu..

FOTO tu adalah sumbangan daripada 3 rakan blogger AKHIRNYA saya memilih foto Noor Mariani untuk dijadikan potret. Ini blog Pn. Noor Mariani http://www.nenscollection.blogspot.com/
Ada plak rakan fesbuk panggil dia Neni... "Neniiii! angkat kain jemuran.. hujan dan turunnn".

TUTORIAL
Ada meminta saya buat satu ruangan khas tt tutorial. Setelah melihat lukisan saya ni mereka datang semangat nak melukis dan nak belajar pula. Saya ada juga buat totorial dalam blog ini tapi dah agak lama. memang saya bercadang akan buat tutorial yang lebih proper.. sabar.

OK di sini saya selitkan step by step pembikinan potret ini dari mula hingga siap. Kalau ada yg terpikir saya guna photoshop tu, ini buktinya ya.. ori !!! tak main la photoshop. malah saya tak install pon photoshop dlm laptop nih.. bikin berat je...


9 comments:

Siti Safiyyah said...

wahh excited lak tengok sebab jarang kot jumpe blogger yg reti lukis potret ni. hehe

Nens Collection said...

hehehe..neni tu nick ms saya blaja..skang dh keje berubah plak org pggil..sbb asal gtau neni je..die sebut nini..dah2 layan kan aje..hahaha..nice n3..hehe!

Idham said...

Siti Safiyyah: mmm. kalau selalu datg sini. jagn lupa tinggal jejak. Sy pon suke.

Nens Collection: Mana2 pon ok.

nureenina said...

wah...cantek!!

Idham said...

terima kasih nureenina

Aizat Safwan said...

harga brapa 1 lukisan mcm kat atas ni???

sha said...

she is my blogger friends.

Sha ada promotekan blog ni pada kawan-kawan. Sha buat entri, tapi sikit jer la. Hihi~

Yg bestnya, dah nmpk pmbaca setia blog Sha dah jd follower blog ni jugak.

Hari tu tengok blog dia, eh Idham ada buat lukisan dia. Tapi tak sempat nak singgah sini balik.

Good job, Idham! =)

Idham said...

Aizat Safwan : lukisan macam tu saiz A3. dalam Rm40 pasal 2 org dalam satu gambar. kalau nk digital saje. sy cas Rm12 je. Cuma harga lukisan pos /fizikal kena rujuk ruangan TEMPAHAN pasal dia ada pelbagai pekej, warna, hitam putih saiz..

sha : terima kasih Sha. saya hargai amat2 hargai jasa baik dan sokongan rakan2 blogger. cuma sy nie sedih sikit tak dapat nk follow up semua rakan2 yg sy add.. saya minta maaf la.. tapi kalau ada masa sy luangkan masa juga utk jengok blog rakan2 lain.. seronok juga berblog ni. dapat kenal member baru.. sy berblog sejak 2008 tapi tak aktif sangat slow2 .. kayuhan pelan je.. hehe

sha said...

sama2..

knpa tak dapat nk follow up? sibuk ek? tak pe la klu dah sibuk. Utamakan yg utama.

Happy blogging =)