17 May 2011

Di Mana Masyarakat Meletakkan Taraf Seni Lukis?



Video dia atas adalah temuramah dengan salah seorang pelukis tersohor negara, Abdul Ghani Ahmad.

Seni Lukis di Malaysia ini berada pada suatu tahap yang 'malang' kerana langsung tidak di letakkan pada tahap yang sepatutnya. Masyarakat menganggap seni lukis umpama satu tempias dari cabang seni bukan merupakan cabang seni yang bernilai.

Cuba bandingkan dengan negara barat, mereka sangat menghayai dan menghargai seni dan meletakkan pelukis pada satu tahap yang sangat 'melampau' jika di bandingkan di Malaysia, pelukis seperti ini umpama 'pengemis' dan 'pengacau' saja. Itu pandangan peribadi saya yang sangat geram dengan sikap masyarakat kini. Tidak dinafikan ada pihak yang sangat mengagungkan seni lukis di malaysia ini.

7 comments:

hitammanis said...

salam, kak amat mengagumi semua artis seni termasuklah seni lukis. mereka adalah aset negara yg sepatutnya diberi perhatian bukan dipinggirkan. kemahiran mereka juga boleh menaikkan nama negara.....tetapi siapa yg peduli.

Nens Collection said...

betul2..abg ipar sy pon seorg seni mcm en.idham jugak kt kuantan..dan sy suka something yg unik..sbb dh th jiwa x berseni,hehe..sesungguhnye satu kelebihan yg dianugerhkan dr Allah yg x sume manusia dpt...

Idham said...

hitammanis : itulah kak.. sy dapt rasakan nasib pelukis di Malaysia ni.. kenapa artis seni hiburan sedang dapat award? se.. tah apa le jasanya sgt.nang sesangat dapat dato'. cuba senaraikan pelukis tersohor tanah air.. susah kita nk cari pasal langsung tak dapat perhatian.

Nens Collection said : memang ramai org yg berseni.. tapi kemana? sebab tu kita bergerak solo..

cikida said...

sy minat tgok lukisan2..lagi2 kat central market..cntikkk..=) yup2,kte kne appreciate bakat2 mereka ni..

m!3yr4h_LolLy said...

betol to. mereka tak penah nak hargai pelukis2 yang ade di negara kita. masing2 mempunyai pndpt masing2. tapi, bagi yang anggp pelukis nie mcm pengemis ke ape, mereka adalah salah besar.

Idham said...

cikida : sepatutnya camtulah minat, menghayai dan menghargai.

m!3yr4h_LolLy : seni lukis di negara kita jauh sgt kalau kita lihat bagaimana masyarakat barat menghargai seorang pelukis.

Elyza said...

salam,
setuju,saya pun suka melukis tapi org2 sekeliling sy kebanyakkan xhargai seni2 ni.diorg slalu mintak lukisan free tp langsung xhargai.bila mintak byran even bwh rm10 pun xnk.sedih btul :(