18 April 2011

Mia Sara dan Dato' Siti Nurhaliza

TAJUK : Mia Sara dan Dato' Siti Nurhaliza
TARIKH SIAP : 18 April 2011
SAIZ : A4 210mm x 297mm
MEDIUM: pensel graphic (hitam putih)
PENERANGAN :
Lukisan duet pelakon cilik Mia Sara vs Dato Siti Nurhaliza. Mia Sarah dan Dato Siti sedang berposing. Dua orang artis dengan populariti dan generasi yang berbeza.
Gambar asal saya ambil daripada kelab peminat Mia Sara dan saya jadikan lukisan ini. Bahagian yang saya suka adalah pada bahagian mata dan rambut Mia yang lurus dan catik, bersinar terkena cahaya lampu. Jadi secara tidak langsung ia menjadi semakin menarik. Untuk mendapatkan tonne adalah TIDAK digalakkan anda menggunakan jari untuk mendapatkan tonne kerana ia berminyak sebaiknya gunakan berus lukisan. WALAUBAGAIMANAPUN, kadangkala saya menggunakan jari bagi bahagian yang saya rasakan perlu sahaja dan tidak menjejaskan lukisan.

Saya sangat sukakan lukisan dalam posisi lintang (lanskap) berbanding tegak (portrait) JIKA melukis dua orang atau lebih.. dan saya zoom-in lukisan tersebut seperti mana kebiasaan. Sebarang komen dan PERTANYAAAN amat dialu-alaukan. FACEBOOK saya www.facebook.com/sipelukispotrait Saya dapat belajar daripada kritikan dan pandangan anda. Dan jika anda mengikuti perkembangan lukisan saya, sudah banyak yang sudah berubah dan saya sentiasa asah skill yang saya ada dan memperbaiki lukisan. Kini saya sudah kembali YAKIN menerima sebarang tempahan berbanding 5 tahun dahulu. Sebab tu, sebarang komen saya ambil kira dan mencari resepi yang terbaik.

6 comments:

sabrik said...

Nice piece of art,Really enjoy taking stroll at it:::Really2 eye catching la::hehe

Idham said...

thanks sabrik..

sha said...

Cantik.. sebab bukan senang nak lukis muka Dato' Siti..

Idham said...

terima kasih sha... dulu sy pernah try lukis dato siti tapi tak menjadi. betullah kata org, "experience is good teacher."

Shalina Samsudin said...

sebijik :D
tahniah !! keep it up!

Suhazli said...

wow serius muka ct nmpak real..goodjob!