28 April 2008

Idham Cuba Lukis Karikatur

Sebenarnya saya suka sangat mencuba. Apa yang orang buat memang saya nak cuba buat. Dah memang perangai dari kecik lagi macam tu. Saya langsung tak biasa lukis karikatur. Tetapi bila lihat karikatur di laman web, teringin pulak nak lukis. memang saya gatal tangan. Kekadang tu sambil makan pun saya pegang pensel dan kertas, sambil makan sambil menyonteng.

Karikatur sebenarnya adalah penonjolan watak seseorang, jika hidungnya lain atau besar maka diperbesarkan hidungnya, kalau telingga macam piring astro maka ditonjolkan pada telingganya. tetapi saya tak berapa reti untuk tonjolkan wataknya kerana kalau saya lukis akan jadi orang lain jadi saya tak berapa tonjolkan watak pada fizikal wajah dia ..biasa aje.

Bila siap saya tenggok kelakar la pulok!. saya buat dalam black and white kerana tak mahir untuk letakkan color .. adobe photoshop saya belum mahir sepenuhnya. (malas nak buat). ada orang kata perlu ada pembaikkan dan peningkatan. Memang pun kalau camni bukan karikatur yang sesuai untuk dinamakan karikatur. Lukis kakikatur tak susah sangat..conteng2 sepoloh minit aje siap satu.. Cuba teka siapakah watak karikatur tersebut.. 1. penyanyi popular 2. bekas menteri besar.. 3. pendakwah bebasr dan menteri 4. penyanyi veteran dan masih mengegar lagi!












p/s: kalau ada sesiapa pandai photoshop dan nak cuba letak kaler silakan..saya tak sabar nak lihat hasilnya.

1 comment:

Anonymous said...

ahak dah ok tu idham tp bg yg lain kalau nak tempah karikatur korang leh cuba browse di sini--> http://komix.liveline.de